نحوه ساخت طناب

سبک های ساخت طناب:

طناب گذاشته شده که طناب تابیده نیز نامیده می شود، از نظر تاریخی شکل رایج طناب حداقل در تاریخ مدرن غرب است. طناب پیچ خورده معمولی، معمولاً از سه رشته تشکیل شده است و معمولاً به سمت راست گذاشته می شود و یا یک چرخش نهایی به سمت راست داده می شود. استاندارد ISO 2 از حروف بزرگ S و Z برای نشان دادن دو جهت احتمالی پیچش استفاده می‌کند، همانطور که جهت شیب قسمت‌های مرکزی این دو حرف نشان می‌دهد. دستی بودن پیچ، جهت پیچش ها در زمانی است که از ناظر دور می شوند. بنابراین گفته می شود که طناب Z-twist راست دست و S-twist چپ دست است.

طناب های پیچ خورده در سه مرحله ساخته می شوند. ابتدا الیاف را جمع می کنند و به صورت نخ می چرخانند. سپس تعدادی از این نخ ها با چرخاندن به رشته هایی تبدیل می شوند. سپس رشته ها به هم می پیچند تا طناب را بگذارند. پیچ و تاب نخ برعکس رشته است و به نوبه خود مخالف پیچش طناب است.

به طور سنتی، طناب های سه رشته ای را ساده یا هاوسر می نامند، طناب های چهار رشته ای را کفن و به طناب های بزرگتر که از چرخاندن سه یا چند طناب چند رشته ای به همدیگر تشکیل می شود، کابل کشی می گویند.

۱٫ اگر قرار است طناب از الیاف طبیعی خام ساخته شود، ابتدا الیاف را با روغن طبیعی (روغن نهنگ) روغن کاری می کنند تا راحت‌تر شانه شوند. سپس آنها را به مجموعه‌ای از ماشین‌ها وارد می‌کنند که هرگونه کثیفی را از بین می‌برند، الیاف را صاف می‌کنند، آن‌ها را از هم جدا می‌کنند و با چند مجموعه شانه‌های دندانه‌دار فولادی شانه می‌کنند. الیاف مستقیم بلند با هم به نخ ریسیده شدند. به طور سنتی این کار با ریسندگی دست انجام می شد. چرخنده، الیاف را دور کمر خود نگه می داشت. همانطور که قلاب های چرخ ریسندگی می چرخیدند، او به سمت عقب می رفت و الیاف را بیرون می کشید تا با هم بچرخند.

۲٫ اگر قرار است طناب از رشته های بلند مواد مصنوعی ساخته شود، چندین رشته در یک فرآیند به نام دو برابر کردن یا پرتاب کردن در کنار هم قرار می گیرند. این یک برش از چند لایه رشته تولید می کند.

برش از طریق غلتک های یک ماشین کشش عبور می کند تا قبل از اینکه به نخ تابیده شود، آن را فشرده کند. نخی که دارای تاب سمت راست (به سمت راست و بالا) است، وقتی از انتها به آن نگاه می شود، دارای تاب “Z”  است و نخی که دارای تاب سمت چپ (به سمت چپ و بالا) است، تاب “S”   است. گاهی اوقات به این نخ، نخ چپ دست گفته می شود. نخ تمام شده روی قرقره هایی به نام بوبین پیچیده می شود. در این مرحله، نخ ممکن است با رنگ های مختلف رنگ شود تا یک رشته یا یک طناب کامل با یک رنگ خاص تولید شود. این امر به ویژه در یافتن یک خط خاص در پیچ و خم دکل در یک قایق بادبانی مفید است.

۳٫ بوبین های نخ بر روی قابی قرار می گیرند که به آن کریل می گویند. برای طناب چرخشی سه رشته ای و سمت راست، برای ساخت هر رشته از نخ های Z-twist استفاده می شود. انتهای نخ ها از طریق سوراخی در یک صفحه ثبت تغذیه می شود که نخ ها را در ارتباط مناسب با یکدیگر نگه می دارد. سپس انتهای نخ ها به یک لوله فشاری وارد می شود. همانطور که نخ از طریق لوله فشاری کشیده می‌شود، لوله آن را در جهت S-wist، برخلاف پیچش نخ می‌پیچد تا رشته‌ای محکم ایجاد کند.

۴٫ رشته ها یا به رشته های بوبین منتقل می شوند یا مستقیماً به دستگاه بسته می شوند. برای طناب سه رشته ای مشترک، از سه رشته S-wist استفاده می شود. دستگاه، رشته ها را با یک گیره لوله مانند به نام لایه بالا، محکم نگه می دارد. سپس انتهای هر رشته از یک قالب چرخشی عبور داده می شود که رشته ها را در جهت پیچش Z می پیچد و آنها را به هم قفل می کند. به این فرآیند بستن طناب می گویند.

۵٫ طناب تمام شده روی یک قرقره پیچیده می شود. وقتی به انتهای رشته ها رسید، سیم پیچ تمام شده طناب از قرقره خارج می شود و با نوارهایی از طناب کوچکتر به هم گره می زند. انتهای آن یا چسبانده می شود یا اگر طناب یک ماده مصنوعی است، با حرارت ذوب می شود تا از باز شدن آنها جلوگیری شود.

۶٫ طناب های بافته معمولا از مواد مصنوعی ساخته می شوند. بوبین های نخ بر روی چندین آویز متحرک در یک دستگاه بافندگی نصب می شوند. هر آویز در یک الگوی نوسانی حرکت می کند و نخ را به صورت نواری محکم می بافد. مجموعه‌ای از غلتک‌ها، قیطان را از طریق یک راهنما می‌کشد تا قیطان را قفل یا تنظیم کند و کشش را روی طناب حفظ کند. در برخی از ماشین ها، فرآیند بافندگی با تغذیه نخ ها از طریق صفحات ثبتی ضد چرخش جداگانه انجام می شود. یک نخ در یک جهت و سپس دیگری در جهت مخالف بافته می شود و به همین ترتیب یک قیطان در هم تنیده می شود.

۷٫ اگر یک طناب دو بافته تشکیل شود، اولین قیطان هسته می شود و قیطان دوم بلافاصله روی آن بافته می شود تا پوشش بیرونی را تشکیل دهد که به آن کت می گویند.

۸٫ همانطور که طناب از غلتک ها خارج می شود، روی یک قرقره گرفته می شود. سپس سیم پیچ تمام شده، برداشته شده و نواری بسته می شود و انتهای آن چسبانده یا ذوب می گردد.

۹٫ طناب هشت بافته از چهار رشته S-wist و چهار رشته Z-wist تشکیل شده است. رشته ها با یک S-twist و یک Z-twist در هر جفت با هم جفت می شوند. سپس این جفت ها به هم چسبیده و با جفت های دیگر بافته می شوند. فرآیند تولید ابتدا از فرآیند طناب پیچ خورده برای ساخت رشته ها، سپس فرآیند طناب بافته برای تشکیل طناب نهایی پیروی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *