معرفی مزایا، انواع و کاربردهای طناب پلاستیکی

در این نوشته ابتدا با تاریخ تولید و استفاده از طناب های پلاستیکی آشنا شده و سپس اطلاعات با ارزشی در مورد انواع این نوع طناب و ویژگی های آن و همچنین مزایای طناب های پلاستیکی به دست خواهید آورد و در انتها کاربردهای فراوان این نوع طناب ها بیان خواهد شد.

تاریخچه تولید طناب پلاستیکی

این نوع از طناب ها از مواد غیر طبیعی یا سنتزی تولید می شوند و به همین علت به الیاف سازنده آن فیبرهای سنتزی گفته می شود که نسبت به فیبرهای طبیعی تفاوت بسیاری دارند. با اختراع نایلون در سال ۱۹۳۵ و سپس تولید فیبرهای پلی اتیلن در سال ۱۹۳۹، این مواد به مرور در صنعت به کار رفتند؛ تا اینکه در سال ۱۹۵۰ اولین طناب های نایلونی و در سال ۱۹۵۳ اولین طناب های پلی استر و در سال ۱۹۵۷ و ۱۹۶۰ به ترتیب اولین طناب های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی تولید شدند. امروزه مواد مختلفی در ساخت طناب های سنتزی با ماده سازنده غیر طبیعی استفاده می شود که برخی از آنها عبارتند از پلی استر، پلی پروپیلن، آرامید، پلی اتیلن و کریستال مایع. بهبود در خواص این الیاف مصنوعی طناب همچنان ادامه دارد و طناب های سنتزی متداول امروزی اغلب از پلی اتیلن و پلی پروپیلن ساخته می شوند.

انواع طناب پلاستیکی

می توان طناب های پلاستیکی را از جنبه های مختلفی دسته بندی کرد مانند نوع متریال یا ماده سازنده، نوع بافت یا همان ساختار و اندزه که شامل قطر و طول می باشد.

مواد سازنده (متریال)

مواد مورد استفاده در ساخت طناب های پلاستیکی یا به طور مستقیم از صنایع پتروشیمی تأمین می گردد که در نتیجه از نوع درجه یک مواد خواهد بود ولی اگر در ساخت این طناب ها روش بازیافت انتخاب گردد مواد به کار رفته درجه دو (یک ونیم) به حساب می آیند. استفاده شدن هر نوع از مواد اولیه، در تعیین جنس، کیفیت و قیمت طناب پلاستیکی موثر است.

معمولا برای تشخیص بهتر کیفیت ممکن است هر شرکت از برخی رنگ ها برای طناب هایی که از مواد درجه یک ساخته می شوند و از رنگ های دیگر برای طناب هایی با کیفیت درجه دو استفاده کند؛ مثلا رنگ های سفید، زرد و نارنجی برای طناب های درجه یک و رنگ های سبز، آبی و قرمز برای طناب های درجه دو. البته این مثال شاید بین شرکت ها متداول باشد، اما یک استاندارد عمومی نیست.

بافت

نوع بافت طناب ها نیز متنوع بوده و معمولا از تابیده شدن فیبرهای سنتزی ساخته می شوند که این فیبرها، رشته های ضخیم تری را ایجاد می کنند و این رشته ها با تابیده شدن طناب اصلی را به وجود می آورند. دو نوع تابیده ۸ رشته ای و ۱۶ رشته ای انواع معمول بافت طناب های پلاستیکی هستند.

 

اندازه

از نظر اندازه نیز قطر طناب های پلاستیکی به طور معمول از ۸ تا ۳۲ میلیمتر است اما ممکن است اندازه های کمتر و بیشتر نیز در برخی شرکت ها تولید شود. طول طناب ها نیز هنگام تولید متغیر بوده و تا ۵۰۰ متر هم می رسد و معمولا بسته بندی طناب ها طبق جدول وزنی انجام می شود؛ به عبارتی طناب های قطور تر در همان بسته بندی، کوتاهتر خواهند بود زیرا با افزایش سایز طناب ها، نسبت وزن به طول آنها افزایش پیدا می کند که این نسبت یکی از معیارهای بررسی کیفیت طناب های پلاستیکی است.

ویژگی‌های طناب‌های پلاستیکی

برخی از ویژگی های طناب های پلاستیکی برای تولیدکنندگان اهمیت بیشتری دارد و برخی دیگر برای خریداران یا مصرف کنندگان. برای راه اندازی کارخانجات تولید طناب پلاستیکی و همچنین خرید طناب پلاستیکی مناسب، لازم است این ویژگی ها مورد بررسی دقیق قرا گیرد که برخی از آن ها جزو مزایای مهم طناب های پلاستیکی نیز محسوب می شوند. همچنین این ویژگی ها برای انتخابی درست متناسب با هدف خریدار دارای اهمیت می باشند.

ویژگی‌های ظاهری طناب‌های پلاستیکی

البته برای خرید می توان ویژگی های ظاهری طناب پلاستیکی را در راستای تشخیص کیفیت در نظر گرفت مانند: نبود زدگی در طول طناب و تنیده شدن به صورت یکنواخت که نشانه بافت مناسب آن است و شفافیت و انعطاف پذیری که حاکی از کیفیت مواد سازنده و فیبرهای سنتزی می باشد و خاصیت کشسانی مناسب که معمولا باید در طناب های پلاستیکی مقدار آن زیاد نباشد و همچنین چگالی پایین که علاوه بر به صرفه بودن استفاده از طناب را نیز آسان می کند.

ویژگی‌های غیر ظاهری طناب‌های پلاستیکی

برخی از خصوصیات دیگر طناب های پلاستیکی که معمولا با بررسی ظاهری قابل دریافت نیستند در انتخاب نوع طناب دارای اهمیت خواهند بود مانند: توانایی تحمل نور خورشید و گرمای ناشی از آن، مقاومت در برابر پوسیدگی، میزان مقاومت در برابر سایش و موارد مهم دیگر که برخی از آنها توسط خود تولید کنندگان یا برخی شرکت ها و آزمایشگاه های دیگر بررسی شده و در بروشورهایی در دسترس مشتریان قرار می گیرند.

مقاومت در برابر کشش

یک مورد بسیار مهم در خصوصیات غیر ظاهری طناب های پلاستیکی مقاومت آن ها در برابر کشش و به عبارتی نیروی لازم برای گسست می باشد که در این خاصیت مهم، طناب های پلی پروپیلینی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. البته با اینکه نسبت مستقیمی بین قطر طناب و مقاومت آن در برابر کشش وجود دارد اما تغییرات آن به صورت خطی نمی باشد یعنی ممکن است در نوعی طناب پلی پروپیلین با دو برابر شدن قطر، مقاومت سه و نیم برابر افزایش یابد.

نسبت وزن به طول

یکی دیگر از این موارد نسبت وزن به طول طناب می باشد که در استفاده های تجاری و صنعتی بسیار مهم است و در این ویژگی نیز طناب پلی پروپیلن با ۲۰ الی ۴۰ درصد نسبت کوچک تر وزن به طول گزینه بهتری محسوب می شود.

مقاومت دمایی و سوختن

یک خصوصیت غیر ظاهری طناب های پلاستیکی دمای ذوب می باشد که در طناب های پلی پروپیلنی نزدیک به ۱۷۰ و در طناب های پلی اتیلنی نزدیک به ۱۴۰ درجه سانتیگراد است و بنابر این در شرایطی که مقاومت حرارتی مورد نیاز باشد، باز هم پلی پروپیلن بهتر از پلی اتیلن عمل خواهد کرد.

با توجه به اینکه تقریبا تمام طناب های پلاستیکی مقاومت بالایی به افزایش دما نشان نمی دهند، بررسی سوختن آن ها نیز قابل توجه است. شاید مقاومت دمایی طنابی از جنس پلی پروپیلن بیشتر از طنابی از جنس پلی اتیلن باشد اما پس از آتش گرفتن پلی پروپیلن سریع‌تر می سوزد و پلی اتیلن ابتدا جمع شده و فر می خورد و پس از آتش گرفتن هم با سرعت کمتری می سوزد.

مزایای طناب‌های پلاستیکی

به صورت کلی طناب های پلاستیکی نسبت به انواع طبیعی آن، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. خصوصا در شرایطی که آب و رطوبت حضور داشته باشد، این مزیت بیشتر اهمیت پیدا می کند. طناب های پلاستیکی و نایلونی، به دلیل داشتن قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن، طرفداران بسیاری دارند و در بین خریداران از جایگاه بهتری برخودار هستند. طناب های پلی پروپیلن علاوه بر مزایایی مانند مقاومت در مقابل سایش، شکل پذیریو مقاومت در برابر اشعه فرابنفش خورشید، به علت چگالی پایین روی آب شناور می شوند.

برخی از مزایای طناب پلاستیکی به شرح زیر است:

مقاومت بالا در برابر رطوبت

پایداری خوب در برابر مواد شیمیایی

مقاومت مناسب در برابر اشعه فرابنفش و تابش آفتاب

صرفه اقتصادی (قیمت) نسبت به سایر انواع طناب ها

دوام بالا هنگام سایش در وزن های کم

تولید در انواع رنگ ها و سایز های مختلف

سبک بودن نسبت به سایر طناب ها

تولید سریع و حمل و نقل آسان

کاربرد فراوان در صنایع مختلف و نیازهای گوناگون

کاربردهای طناب های پلاستیکی

با توجه به اینکه این نوع طناب ها یک انتخاب اقتصادی برای استفاده در خانه و فضاهای تجاری می باشند، کاربردهای فراوانی در زندگی روزمره و صنعت دارند. طناب پلاستیکی خیس نمی شود و می تواند با خوردگی شیمیایی مبارزه کند بنابر این در استخرها و مناطق ماهیگیری مورد استفاده فراوان قرار می گیرد. همچنین طناب های پلاستیکی به دلیل مزایای بسیاری که دارند، دارای کاربردهای مسکونی و صنعتی بسیار هستند مانند:

استفاده عمومی در امور روزمره خانگی و صنعتی

استفاده گسترده در حمل و نقل های دریایی

استفاده انبود جهت تولید طناب دریایی و ماهیگیری و پهلو گیری،

بسته بندی

برنامه های مختلف کشاورزی

تزئینات و دکوراتیو

استفاده در قرقره ها و وینچ های صنعتی

جابه جایی اجسام و یدک کشی

طراحی های لوازم بازی و ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *