کاربردها و انواع نخ پلاستیکی

نخ پلاستیک یا نخ بسته بندی، نخی از جنس مواد پلی اتیلن، پلی پروپیلن یا بازیافت شده محصولات پلی اتیلنیا پلی پروپیلن که به گرانول تبدیل شده و به منظور بسته بندی استفاده می شود.

نخ‌های پلاستیکی برای مصارف کادویی، کشاورزی، صیادی، بسته بندی و … قابل استفاده بوده وکاربرد نخ های پلاستیکی به ضخامت آنها بستگی دارد. برای مثال نخ بسته بندی با ضخامت و استحکام کم عمدتا برای بسته بندی سبزیجات و جعبه های قنادی که وزن زیادی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و نخ‌های با ضخامت بیشتر برای بسته بندی نشریات استفاده می‌شوند.

بعضی از نخ‌ها هم ترکیبی از الیاف های طبیعی هستند و هم ترکیبی از الیاف های مصنوعی هستند، که به آن ها نخ‌های مختلط گفته می‌شود. مانند نخ‌های پلی استر پنبه و یا پلی استر پشم.

نخ‌هایی مانند نخهای افکت دار، کادیکا، اسپاندکس و… در دسته نخ‌های فانتزی قرار می گیرند.

انواع نخ پلاستیکی

نخ تابیده

نخ تابیده نخی محکم و با استحکام بوده و در مقابل خورنده‌های اسیدی و مواد قلیایی ، سایش و کشش مقاومند، رطوبت بر آن بی اثر بوده درنتیجه تمیزکردن این نخ کار آسانی است. وزن نخ تابیده نسبت به نایلون و پلی استرها پایین‌تر است بنابراین در شرایط وزنی مشابه نخ تابیده از دو نخ دیگر طول بیشتری دارد و به وفور در صنعت بسته بندی استفاده می‌شود. نخ تابیده بیشتر برای بسته بندی و نگهداری انواع کارتن، خصوصا در اسباب کشی استفاده می‌شود. نخ تابیده اغلب در رنگ‌های قرمز، سفید و دودی در بازار دیده می‌شود که در این میان رنگ سفید از کیفیت بالاتری برخوردار است و می‌توان برای کارتن های سنگین تر از آن استفاده کرد.

نخ دروگری یا عدل بندی

نخ دروگر یا نخ عدل بندی که به نخ بیلر نیز شهرت دارد، در صنعت کشاورزی استفاده فراوانی دارد. نخ دروگری با کیفیت، پرز نمی‌دهد و در مقابل آب و آفتاب مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد در نتیجه محصول بسته‌بندی شده با آن بهتر حفظ می‌شود. نخ بیلرکه بیشتر در رنگ‌ قرمر تولید می‌شود، کیفیت‌های مختلفی دارد و برای پرس علوفه،جمع آوری کاه و یونجه و…… کاربرد دارد.

نخ بسته بندی کادویی

نخ کادو نسبت به دو نوع نخ بسته‌بندی ذکر شده دارای ضخامت و وزن کمتری است و بیشتر برای بسته بندی‌های سبک به کار ‌می‌رود. این نخ در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شود و بسته به سلیقه مشتری و نوع استفاده انتخاب می‌شود. همچنین در مقادیر بالا نیز به‌صورت کیلویی به‌فروش می‌رسد. احتمالا کاربرد این نخ را در سبزی فروشی و شیرینی فروشی ها دیده‌اید.

این نخ دارای دو مدل ساده و فانتزی است. که مدل ساده برای بسته بندی سبزی و دیگر محصولات مشابه و یا بسته بندی جعبه شیرینی به کار می‌رود. مدل فانتزی نیز برای پیچیدن و بسته بندی کادو کاربرد دارد و دارای رنگ ها و مدل‌های متنوعی است که با بهره بردن از آن می‌توانید به کار خود جلوه ای زیبا و شکیل دهید.

نحوه تولید

نخ‌ها بر اساس شیوه‌ تولید و ساختار به دو دسته قابل تقسیم هستند: نخ های ریسیده شده و نخ‌های فیلامنتی.

نخ‌های ریسیده شده

نخ‌های ریسیده شده به وسیله تعداد زیادی الیاف موازی، به هم تابیده می‌شوند. روش تولید یا ریسندگی هر کدام از این دسته نخ‌ها با دیگری تفاوت دارد. قطر الیاف، طول الیاف، مقدار فر و موج الیاف مهمترین معیارهایی هستند که در انتخاب نوع ریسندگی تاثیر دارند.

نخ های فیلامنتی

نخ‌های فیلامنتی در صنعت فرش ماشینی کاربرد دارد. این محصول در دسته الیاف مصنوعی قرار می‌گیرد. به طور کلی، نخ‌های فیلامنتی به دو نوع تقسیم می شوند: نخ‌های تک فیلامنتی یا مونوفیلامنت که تنها از یک رشته لیف ممتد تشکیل شده‌اند و نخ‌های چند فیلامنتی یا مولتی فیلامنت که دارای تعداد زیادی رشته‌های ممتد الیاف هستند.

تولید نخ پلاستیک یا بسته‌بندی به روش ذوب ریسی است. مواد اولیه به همراه مستربچ یا گرانول رنگی درون مخزن اکسترودر قرارمی گیرد سپس با استفاده از ماردون مواد با هم ترکیب شده و توسط المنت در چند مرحله به صورت مواد ذوب شده حاصل می‌شود.

پس از خارج شدن مواد سیال( خمیری شکل) از اکسترودر بسته به نوع دستگاه دو مرحله تولید در پیش رو قرار دارد.

در نوع اول به منظور خنک سازی مواد و یک دست شدن ماده سیال مانند دیگر محصولات پلاستیکی توسط یک پمپ هوا مواد به صورت یک لوله ممتد توخالی حرکتی عمودی به سمت بالا دارد.
پس از عبور از چند مرحله کش و قوس توسط تیغه های برش بریده می شود و توسط دستگاه های جمع کن دور یک دوک یا دور سیلندر دستگاه جمع می شوند.

در نوع دوم مواد پس از خارج شدن از اکسترودر از خروجی های دوشی شکل که سایزهایی از ۲ الی ۲۰ میلی متر دارد بسته به نوع نخ پلاستیکی وارد ستخر طولی آب سرد یا گرم می شوند. پس از شکل گرفتن با استفاده از دستگاه جمع کن نخ پلاستیکی به صورت دوک در می‌آید.

ویژگی‌های نخ پلاستیکی مرغوب

نخ پلاستیکی مرغوب در برابر کشش مقاوم است و ریش ریش نشده و پرز نمی دهد.

نخ‌ها باید با کیفیت، شفاف، بدون گره، استحکام بالا، رنگ ثابت و…باشند تا بتوان آن های در دسته نخ‌های خوب قرار داد.
نخ‌ها باید مقاوم باشند و حالت تو پر داشته باشند. نخ‌هایی که به راحتی پاره می شوند و حالت پوک به خود می گیرند ارزشی ندارند و در هنگام استفاده بسیار مشکل ساز می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *