ساخت و ساز طناب

طناب ممکن است از هر ماده بلند، رشته ای و الیافی ساخته شود، اما به طور کلی از الیاف طبیعی یا مصنوعی خاصی ساخته شده است. طناب های الیاف مصنوعی به طور قابل توجهی قوی تر از همتایان الیاف طبیعی خود هستند، آنها دارای استحکام کششی بالاتری هستند، طناب های الیاف مصنوعی نسبت به طناب های ایجاد شده از الیاف طبیعی در برابر پوسیدگی مقاوم تر هستند و می توان آنها را به گونه ای ساخت که روی آب شناور شوند. اما طناب مصنوعی همچنین دارای معایب خاصی است، از جمله لغزندگی، و برخی از آنها می توانند به راحتی توسط نور UV آسیب ببینند.

الیاف طبیعی معمول برای طناب عبارتند از: کنف مانیل، کنف، کتان، پنبه، زغال سنگ، جوت، نی و سیزال. الیاف مصنوعی مورد استفاده برای طناب سازی شامل پلی پروپیلن، نایلون، پلی استرها (مانند PET، LCP، Vectran)، پلی اتیلن (مانند Dyneema و Spectra)، آرامیدها (به عنوان مثال Twaron، Technora و Kevlar) و اکریلیک ها (مانند Dralon) می باشد.

برخی از طناب ها از مخلوط چند الیاف ساخته شده اند یا از الیاف کوپلیمری استفاده می کنند. طناب ها از مواد الیافی دیگری مانند ابریشم، پشم و مو ساخته شده اند، اما چنین طناب هایی به طور کلی در دسترس نیستند. ریون یک الیاف بازسازی شده است که برای ساخت طناب تزئینی استفاده می شود.

پیچش رشته ها در یک طناب پیچ خورده یا بافته نه تنها برای نگه داشتن طناب در کنار هم عمل می کند، بلکه طناب را قادر می سازد تا تنش را به طور یکنواخت بین رشته های فردی توزیع کند. بدون هیچ گونه پیچشی در طناب، کوتاهترین رشته یا رشته های طناب، همیشه نسبت بسیار بیشتری از بار کل را تحمل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *