الیاف پلی اتیلن (PE)

الیاف پلی اتیلن دارای مزایای استحکام بالا، چگالی کم و عایق خوب است که عمدتاً در تولید منسوجات مختلف صنعتی به ویژه مواد فیلتر، برزنت و مش استفاده می شود. از نظر چگالی، الیاف پلی اتیلن را می توان به پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)، پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا (UHMWPE) تقسیم کرد.

استحکام (LDPE و HDPE) از ۴٫۴ الی ۷٫۹cN/dtex است و استحکام  (UHMWPE) می تواند تا ۸۸٫۳cN/dtex با ۸% کشیدگی برسد. اولی برای ساخت طناب، تور ماهیگیری، تور ایمنی، چمن مصنوعی، الیاف ضد انفجار، پارچه فیلتر و کیسه بسته بندی استفاده می شود. از دومی برای ساخت لباس های ضد گلوله و محصولات ضد گلوله، پارچه های ضد برش، کابل و تور ماهیگیری استفاده می شود.

نخ پلی اتیلن نوعی ماده الیافی است که از ریسندگی مذاب پلی اتیلن شامل الیاف کوتاه و الیاف بلند تولید می شود. استحکام مکانیکی این الیاف را می توان با پارامترهای فرآیند ریسندگی تنظیم کرد. نخ پلی اتیلن ده برابر قوی تر از فولاد است. مزیت استفاده از چنین مواد سبک وزن و در عین حال قوی در لباس ها و لوازم جانبی محافظ واضح است. پارچه و نخ پلی اتیلن در برابر پارگی، ساییدگی و بریدگی مقاوم هستند. پارچه‌های خاصی از پلی اتیلن در برابر آتش و در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند، زیرا نقطه ذوب بین ۱۳۵-۱۴۵ درجه سانتی‌گراد است. بعد از ۱۵۰۰ ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، قدرت آن در بیش از ۸۰٪ موارد باقی می ماند. از این الیاف پلی اتیلن همچنین ممکن است در محیط های حاوی مواد شیمیایی خورنده (اسید و بازها) استفاده شود زیرا در این سناریو نیز مقاوم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *