طناب پلاستیکی جایگزین کابل جرثقیل

دانشمندان به دانش تولید طناب‌های پلاستیکی برای جایگزینی کابل فلزی جرثقیل دست يافته اند که ۸۰ درصد سبک‌تر از کابل فلزی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت طناب نقش جهان، امروزه شاهد آن هستیم که طناب‌های پلاستیکی در بسیاری از کاربردها جایگزین کابل های فلزی می شوند و مصرف کنندگان به دلیل ارزانتر بودن و دوام و وزن پایین طناب های پلاستیکی را به جای کابل انتخاب می‌کنند

یکی از عرصه‌هایی که طناب‌ پلاستیکی اخیرا پای خود را به آن نهاده، حوزه کابال‌های جرثقیل ساختمانی است.

در سال‌های گذشته گفته می‌شد، طناب‌های پلاستیکی توانایی حفظ ثبات را برای استفاده در جرثقیل های مرتفع ندارند و احتمال چرخش و تاب بار مورد حمل وجود دارد.

اما اکنون متخصصان تولید طناب‌های پلاستیکی توانسته اند طنابی را ایجاد کنند که این مشکل را نداشته باشد، علاوه بر این مزایای قابل توجهی را نیز به همراه داشته باشد.

این طناب‌ها پس از سال‌ها تحقیق به مرحله تولید رسیده اند و گفته می شود که از یک هسته پلی‌استری که توسط رشته‌های پلی اتیلن Dyneema احاطه شده، تشکیل می شوند.

دو شرکت آمریکایی این طناب‌ها را تولید کردند و پس از آزمایش ‌های متعدد، این طناب‌ها توانستند از تست‌های گوناگون مقاومت، کشش و تاب سربلند عبور کنند.

بر اساس آزمایش‌های موجود که توسط شرکت‌های Samson و Ferndale انجام شد، یک طناب ۲۲ میلی‌متری می‌تواند جایگزین یک کابل ۱۹ میلی‌متری فلزی برای جرثقیل شود و همان کارایی را نیز داشته باشد.

اما در این بین نکته بسیار مهم این است که طناب پلاستیکی ۸۰ درصد سبک‌تر از کابل‌های فلزی هستند و این مقدار وزن کابل می‌تواند به بار منتقل شده و بازدهی جرثقیل را افزایش دهد.

برای مثال اگر وزن کابل‌های فلزی یک جرثقیل را یک تن در نظر بگیریم، طناب‌های پلاستیکی جایگزین این کابل‌ها تنها ۲۰۰ کیلوگرم خواهند بود و ۸۰۰ کیلوگرم نیز به حداکثر مقدار بار قابل حمل جرثقیل افزوده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *